Πέμπτη, 29 Μαΐου 2008

Η εικονογραφία ενός αρχαίου μύθου


Στη Θεσσαλονίκη έργα για τον Μ. Αλέξανδρο από τη Μακεδονία και την Ιταλία


Ο μύθος του Μεγάλου Αλεξάνδρου ταξιδεύει σε Δύση και Ανατολή μέσα από την τέχνη της αρχαιότητας. Οχημα του ταξιδιού, μια έκθεση με φωτογραφίες από 32 έργα φιλοτεχνημένα στην ιταλική χερσόνησο κατά τη ρωμαϊκή εποχή, τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση, εμπνευσμένα από την προσωπικότητα και τον μύθο του Αλέξανδρου, όπως αυτός πέρασε στη Δύση. Τίτλος της, «Μέγας Αλέξανδρος: Εργα από τις Συλλογές της Μακεδονίας και εικονογραφία του μύθου στην Ιταλία» και θα φιλοξενηθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης από τις 28 Μαΐου.

Κάθε τόπος-σταθμός της έκθεσης προσθέτει το δικό του κομμάτι στον μύθο του μεγάλου στρατηλάτη και η άφιξή της στη Θεσσαλονίκη έχει ιδιαίτερη σημασία. Την εικονογραφία του Μακεδόνα βασιλιά στην Ιταλία, περιβάλλουν έργα αυθεντικά, εξαιρετικής τέχνης ή σπανιότητας, που χρονολογούνται από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια. Πρόκειται για έργα που δημιουργήθηκαν στον χώρο όπου γεννήθηκε και ανδρώθηκε ο βασιλιάς των Μακεδόνων.

«Είναι ο ηγέτης που έχει απεικονιστεί περισσότερο από κάθε άλλον στον κόσμο. Αιώνες μετά τον ξαφνικό θάνατό του, στην ηλικία των 33 χρόνων, διογκώθηκε και διαιωνίστηκε μια ισχυρή προσωπικότητα, πρότυπο ηγέτη και μυθική φυσιογνωμία», σημειώνει η κ. Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου, το οποίο διοργανώνει την έκθεση σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.

Εντεκα συνολικά ενότητες περιγράφουν την πορεία του Αλέξανδρου από τη γέννησή του ώς το θάνατό του. Η διάδοση του μύθου του στα μεσαιωνικά χρόνια αντιπροσωπεύεται με εξαίρετα ψηφιδωτά. Τα έργα γλυπτικής από χαλκό ή μάρμαρο, μικροτεχνίας, ψηφιδωτά δάπεδα, αγγεία και άλλα που απεικονίζουν οι φωτογραφίες της Ιταλίας εμπλουτίζουν αντικείμενα από τρεις αρχαιολογικές Εφορείες, μια επιλογή από εκατοντάδες που βρέθηκαν στη Μακεδονία και ιδιαίτερα στην Πέλλα.

Μεταξύ αυτών η χάλκινη σάρισα από την Ημαθία και η χάλκινη ασπίδα από τη Βεγόρα της Φλώρινας, δείγματα όπλων του μακεδονικού στρατού, αντίγραφα κεφαλής του από τα Γιαννιτσά και του Αλεξανδρου ως Πάνα από την Πέλλα, το χρυσό μετάλλιο του Αμπουκίρ με απεικόνιση της Ολυμπιάδος κ.ά. Το χρυσό στεφάνι Μυρτιάς, εποχής Μ. Αλεξάνδρου (340-320), ενσωματώνεται «για λόγους καθαρά συμβολικούς, αφού οι Ιταλοί συνέβαλαν τα μέγιστα στον επαναπατρισμό», εξηγεί η κ. Βελένη. Η έκθεση της Θεσσαλονίκης καλύπτει κυρίως το κενό της νομισματοκοπίας στη Μακεδονία και την Ανατολή, αφού πολλές δεκαετίες μετά τον θάνατο του στρατηλάτη εξακολουθούν οι κοπές νομισμάτων στο όνομά του.


Της Γιωτας Μυρτσιωτη
http://www.ekathimerini.gr/